googleads
  • Dansk
  • Norsk
  • Svensk
0
Finansering af dit køb

EU-märkning

Varför har EU infört en ny däckmärkning?

För att standardisera information om förbättrad bränsleförbrukning, vått grepp och buller kommer EU att införa ett obligatoriskt klistermärke på alla nya däck. Från och med november 2012 måste alla nyare däck som säljs i Europa ha en fastklistrad däckdekal.

Avsikten med införandet av märkningen är att ge konsumenten viktig information som kan vara till hjälp vid val av nya däck (här visas ett exempel)

Hur man läser klistermärket?

Rullande motstånd (bränsleekonomi)



Effektiv användning av bränsle är viktigt både för att minska koldioxidutsläppen och körkostnaderna. Kategorierna är indelade i A (grön) till G (röd). Kategori D används inte här. Skillnaden mellan varje kategori indikerar en besparing eller ökning av bränsleförbrukningen på mellan 0,10 och 0,15 liter per 100 kilometer för en bil som färdas cirka 15 km/liter.


Vått grepp (bromsegenskaper)



Väggrepp är en avgörande säkerhetsfaktor som visar däckens förmåga att snabbt stanna bilen på våta vägar och kan förklaras av bromssträckor. Kategorierna är A till G, där D och G inte används. Skillnaden mellan varje kategori motsvarar en bromssträcka på mellan en och två billängder (eller mellan 3 och 6 meter) vid bromsning med en hastighet av 80 km/tim.

Skillnaden mellan kategorierna A och F är därför mer än 18 meter bromssträcka.


Brus (externt)



Detta är ljudnivån från däcken utanför kabinen. Ljudnivån mäts i decibel.
Desto fler ramar fyllda med svart på klistermärket, desto mer ljud gör däcken.

Du hittar också mer information på wikipedia.org:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tire_label